Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Verkleinen gezondheidsverschillen

Vanuit NEO Huisartsenzorg werken we d.m.v. ons Programma 'Verkleinen gezondheidsverschillen' aan een pro-actieve aanpak om gezondheidsverschillen in onze regio te verkleinen. We werken daarbij samen met diverse professionals uit de publieke gezondheid, gemeenten, onderwijs, sociaal domein, welzijn etc. En organiseren gezamenlijke projecten en activiteiten in dit kader zoals:

  • Agenderen van het thema in de regio;
  • Zicht krijgen op de doelgroep in onze regio: welke kenmerken hebben deze inwoners, hoe zijn ze te herkennen in de huisartsenpraktijk?;
  • Interventies gericht op het verbeteren van de gezondheid van deze doelgroep. Daarvoor is samenwerking met professionals uit andere sectoren nodig. We brengen deze professionals samen en zorgen voor de benodigde randvoorwaarden.

Het ophalen van behoeften aan ondersteuning vanuit onze huisartsenpraktijken is daarbij voor ons als huisartsen(zorg)ondersteunende organisatie een belangrijk doel. Bekijk daarvoor ook deze video.

Waarom aandacht voor verkleinen van gezondheidsverschillen?

Gezondheidsverschillen spelen vaak bij mensen die zich door verschillende omstandigheden in een achterstandssituatie bevinden. Er is vaker sprake van multi-problematiek en hun gezondheidssituatie is in veel gevallen gemiddeld slechter. Deze groep heeft om verschillende redenen extra aandacht nodig:

  • Eén op de vier volwassenen in Nederland heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Hij/zij heeft dan moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Ook het op waarde schatten (betrouwbaarheid) van informatie speelt een rol. Het gaat dus om meer vaardigheden dan alleen lezen en schrijven (bron: Pharos).
  • Er zijn aantoonbare verschillen in gezondheid en sterfte tussen mensen met een ‘hoge positie’ en met een ‘lage positie’ in de samenleving. Een lage positie betekent bijvoorbeeld: een lage opleiding, een laag inkomen en een beperkt sociaal netwerk. Een lage positie (vaak aangeduid als: lage sociaal economische status) kan echter ook een gevolg zijn van een slechte gezondheid. Iemand kan bijvoorbeeld vanwege ziekte geen werk vinden en heeft daardoor weinig inkomen. Andersom kan een lage positie juist oorzaak zijn van een slechte gezondheid door o.a. een minder gezonde leefstijl en minder gunstige werk- en woonomstandigheden. Deze risicofactoren kunnen leiden tot ziekte of vroege sterfte (bron: RIVM).
  • Bij mensen met (complexe) problemen op verschillende levensdomeinen (medisch, psychisch en sociaal-maatschappelijk vlak) is de kans groot (groter) dat ze met grote regelmaat de huisartsenpraktijk bezoeken. Ook maken ze vaker gebruik van acute zorg. Dit is onplezierig voor de patiënt zelf maar verhoogt ook de werkdruk van zorgverleners en zorgt voor hoge zorgkosten.

Meer informatie

Nienke van der Heijden

communicatieadviseur a.i.

Hanneke de Kleijn - van Zuijlen

Assistent Controller

Maykel Schepens

ICT supportmedewerker

Mayke Lomme

Bestuurslid

Suzanne Bartelink

Adviseur Kwaliteit en Veiligheid

Sytske van Helvoort

Assistent SA/HR

Eline Zwijgers

Programmamanager Wijksamenwerking

Ilse te Walvaart

Raad van bestuur

Stephanie Bos

Planner

Lotte Bögemann-Sijben

Coördinator integrale zorg

Dianne Postma

Medewerker scholing

Manon van Schijndel

Perifeer Accreditatie Medewerker

Rosanne Kuijpers

Programmamanager Regionale samenwerking

Zeynep Önal

Coördinator leerwerkplekken

Marion Brouwer

Bestuurslid

Yvonne van Veghel

Adviseur kwaliteit en klachten

Dorien Haaksma

Programmamanager Praktijkvoering

Pim Keurlings

Huisarts | Medisch manager

Esther Altena

Manager GGZ

Karin van der Sanden

Controller / Salarisadministrateur

Hans Janssen

Manager huisartsenposten

Janneke Linssen

Teamleider huisartsenposten

Angeline Arnts

Teamleider huisartsenposten

Chantal Hendriks

Teamleider huisartsenposten

Saskia Fransen

Programmamanager Spoedzorg

Karen de Groot

Programmamanager Ouderenzorg

Thomas Klijn

Programmamanager GGZ

Elly Arts

Medewerker scholing

Tim van Noort

Manager Dagzorg

Silvia Schol

Managementassistent

Petra de Ridder

Managementassistent

Franca Ruikes

Kaderhuisarts Ouderenzorg

Robbert Behr

Kaderhuisarts COPD

Olaf Hansen

ICT-adviseur

Eva Ouwendijk

Huisarts & Medisch adviseur

Bianca Richter

HR-adviseur

Ruby Wemmers

HR-adviseur

Soumia Dennesen

Financieel administratief medewerker

Karen van Merwijk

Financieel administratief medewerker

Claudia Nelissen

Financieel admin. medewerker & managementassistent

Killian te Hasseloo

Facilitair medewerker

Marion Hendriks

Coördinator integrale zorg

Janet Theloesen

Coördinator integrale zorg

Anja van der Poel

Coördinator integrale zorg

Mariët Mombarg

Controller - hoofd financiële administratie

Ellen Debets

Bestuurssecretaris, Hoofd Communicatie, Kwaliteit & Managementondersteuning

Jessica van Blitterswijk - Smits

Controller

Marieke Cuijten-Hoen

Programmamanager Spoedzorg

Franceska Hubers

Managementassistent

Anita van Oirschot

Managementassistent

Rob van Damme

Bestuurslid

Offra Duerink

Vice voorzitter bestuur

Han Beekwilder

Voorzitter bestuur

Marieke van der Ree

Communicatieadviseur