Kwaliteit
Kwaliteit van zorg
Goede zorg en kwaliteit van zorg gaan hand in hand. Om goede zorg te bieden en te borgen, hebben we binnen NEO Huisartsenzorg gezamenlijk vastgesteld wat wij verstaan onder kwaliteit:
Kwaliteit van zorg is het verbeteren en borgen van goede en veilige patiëntenzorg
- op basis van geldende richtlijnen, normen en wettelijke kaders;
- door te reflecteren op eigen handelen;
- bekeken vanuit zowel zorgverlenersperspectief als patiëntperspectief;
- door de samenwerking op te zoeken met partners in bijvoorbeeld zorg en welzijn.
Commissie en werkgroepen
Een belangrijke adviesorgaan m.b.t. kwaliteit onze commissie Kwaliteit, Veiligheid en Scholing. Deze commissie geeft het verenigingsbestuur gevraagd en ongevraagd beleidsmatig advies over de thema's kwaliteit, veiligheid en scholing binnen de huisartsenzorg in onze regio. Dat houdt ons scherp.
De uitvoering van kwaliteitsvraagstukken ligt bij werkgroepen, zoals de werkgroep calamiteiten, werkgroep scholing of de werkgroep incidenten.
Gecertificeerd
Om goede kwaliteit van zorg te kunnen leveren, moet ook de kwaliteit van de zorg-ondersteunende processen binnen NEO Huisartsenzorg goed zijn. Daarom zijn de huisartsen-spoedposten (Nijmegen en Boxmeer) en de stafafdelingen gecertificeerd volgens de NPA-normering. Een keer in de drie jaar vindt her-certificering plaats. En tussentijds vinden audits plaats.Tot nu toe slagen we met vlag en wimpel. Natuurlijk hebben we soms verbeterpunten maar die pakken onze kwaliteitsadviseurs enthousiast op, samen met de verantwoordelijke medewerkers.